torsdag 10 oktober 2013

Hosor, hosor, hosor!


Mitt allra första medeltidsplagg som jag sydde någon gång vintern 2008-våren 2009 var en mantel i senapsgul, tunn vadmal ifrån Korps. Maskinfållad och med lusekofta-spänne vid halsen följde den med mig på min första medeltidsvecka. Den har fått gå igenom förändringar sedan dess, till exempel sprättade jag maskinsömmen och handsydde istället upp fållen och i somras när jag fick ett skriande behov av gula hosor, rök manteln och blev istället två par ensömshosor jag har skrivit om här i bloggen.


Under Medeltidsmodes fria frakt i slutet av September bestämde jag mig för att slå till på en meter gult(inte helt olikt det ifrån den gamla skrotade manteln) ylle. Vad skulle det bli? Hosor, såklart. (och kanske en ny pilgrimsväska. Hm...) Den här gången faller modellen på den som jag inspirerades av när jag gjorde ensömshosorna, en konceptskiss ifrån boken "Textiles and clothing 1150-1450" som jag starkt rekommenderar att skaffa hem till sin bokhylla. Jag har själv planer att göra det så småningom, men tills dess lånar jag den ofta ifrån mitt universitetsbibliotek.

EJ SKALENLIG(och mycket sned) SKISS
1) Knäveck. 2) Bredaste delen av vaden. 3) Fotleden.
Delarna dubbelviks och sys ihop.

Det finurliga med detta mönster är att sömmen går under foten, istället för runtom som den gör på de modeller av hosor med en suldel. Jag har aldrig riktigt kommit överens med sul-hosorna då sömmarna alltid lägger sig obekvämt runt foten i skor, medan denna modell är överraskande trevlig. I början känns det lite konstigt mot fotsulan, men så fort man gått in dessa är de superbekväma. Mina hosor är inte särskilt tighta runt ankeln, detta är för att det är omöjligt(åtminstone för tillfället) för mig att komma i dem annars. Jag har också valt att göra dem längre än vad jag vet att många gör sina kvinnohosor, eftersom jag tycker det är bekvämare och inte hasar ned lika mycket. Den töntigt spetsiga tån är en detalj jag valt att behålla sedan den första versionen av hosor med söm under fotsulan.


(Jag bjuder på den läckra kombon av handsydda yllehosor och upphasade mjukisbyxor!)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar